Oleh Ritah Yahaya
31 Mei 2022, 11:06

Untuk mendapatkan maklumat terkini, ikuti kami melalui Telegram

Langgan Sekarang

Kuala Lumpur – Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) akan memanfaatkan Ekspo China–ASEAN ke-19 (CAEXPO) 2022 yang akan diadakan dari 16 September 2022 hingga 19 September 2022 di Guangxi, China untuk menggalakkan kesedaran lebih lanjut mengenai Malaysia. keupayaan eksport ke bandar-bandar baharu muncul di China.

Selain diberi penghormatan sekali lagi sebagai Negara Kehormat tahun ini (sebelum ini adalah pada tahun 2011), kebolehlihatan syarikat Malaysia pada acara tahun ini tepat pada masanya dengan pengesahan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau atau  Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) baru-baru ini, kerjasama penting antara Malaysia dengan China, dan negara-negara penandatangan lain.

“CAEXPO ialah pameran perdagangan yang mantap dalam kalangan pengeksport Malaysia selama ini. MATRADE menyelaraskan penyertaan Malaysia dalam CAEXPO sejak penubuhannya pada tahun 2004. CAEXPO menyaksikan pengembangan perniagaan yang cemerlang oleh syarikat Malaysia ke China. CAEXPO juga diperuntukkan sebagai platform penting bagi PKS Malaysia untuk mempromosikan dan menjenamakan produk mereka, khususnya ke China. Hal ini terbukti apabila CAEXPO mendapat sambutan yang menggalakkan daripada pengeksport Malaysia setiap tahun,” ulas Amran Yem, Pengarah Kanan MATRADE dalam webinar yang diadakan sebelum ini.

Webinar, iaitu “Discover Expand Your Business into China Market with CAEXPO” menekankan peranan CAEXPO ke-19 (2022) sebagai platform yang boleh dipercayai dan berkesan untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) meningkatkan kebolehlihatan produk dan perkhidmatan Malaysia di China. Webinar ini turut menampilkan Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE di Guangzhou (Mohamad Haris Abdul Latiff) yang berkongsi kemas kini terkini mengenai ekonomi dan aktiviti perniagaan China serta menekankan kepentingan pengetahuan media sosial yang diperlukan untuk berjaya dalam pasaran. Penceramah lain juga menyediakan kemas kini tentang peraturan untuk mengeksport barangan ke China.

Tahun ini menandakan penyertaan Malaysia ke-19 berturut-turut dalam CAEXPO. MATRADE merancang untuk mempunyai sejumlah besar pempamer bagi menyertai CAEXPO akan datang bagi memastikan mereka tidak terlepas peluang pada tahun ini dengan keistimewaan yang jarang-jarang berlaku sebagai peserta negara kehormat.  Sebagai negara terhormat pada tahun ini, MATRADE merancang beberapa siri aktiviti termasuk seminar, sesi padanan perniagaan, sesi penstriman langsung bersama-sama Pemimpin Pendapat Utama atau Key Opinion Leader (KOL), persembahan seni dan budaya dan lain-lain semasa acara itu.

MATRADE akan terus bekerjasama dengan China Construction Bank (CCB) dan persatuan dan majlis perniagaan terkemuka lain selain Sekretariat CAEXPO untuk menganjurkan Sesi Mesyuarat Perniagaan B2B China–Malaysia ke-4 bersempena dengan CAEXPO. Hasil positif diperoleh dalam acara MATRADE sebelum ini dan lebih daripada 100 mesyuarat perniagaan diatur untuk pembeli China bertemu dengan peserta pameran Malaysia pada tahun lepas.

MATRADE menggesa semua syarikat Malaysia yang berminat untuk menjadi sebahagian daripada Pavilion Malaysia di CEXPO 2022 untuk berhubung segera dengan MATRADE. Sila daftar dalam acara tersebut sebelum 17 Jun 2022 (Jumaat) di http://www.matrade.gov.my/en/international-trade-event-list atau dengan menghubungi Hon Jia Xin di talian 03-62077234 (jia@ matrade.gov.my).

 

 

Artikel ini ialah © Hakcipta Terpelihara JendelaDBP. Sebarang salinan tanpa kebenaran akan dikenakan tindakan undang-undang.
Buletin JendelaDBP
Inginkan berita dan artikel utama setiap hari terus ke e-mel anda?

Kongsi

error: Artikel ini ialah Hakcipta Terpelihara JendelaDBP.