Oleh Ritah Yahaya
23 Mei 2022, 11:59

Untuk mendapatkan maklumat terkini, ikuti kami melalui Telegram

Langgan Sekarang

Sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk mempromosikan produk Malaysia secara global, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia atau Malaysia External Trade Development Corporation (MATRADE) melalui pejabatnya di luar negara di London  berjaya melancarkan program promosi “Taste of Malaysia” di Dublin, Ireland. Program ini diadakan dengan kerjasama Asia Market, pembekal makanan Asia terbesar di Ireland dan disokong oleh Kedutaan Malaysia di Dublin, Ireland.

Promosi yang berlangsung dari 1 Mei 2022 hingga 31 Mei 2022 itu bertujuan meningkatkan kesedaran pasaran tentang makanan dan minuman (Food and Beverages (F&B) Malaysia serta mengukuhkan kehadiran jenama Malaysia dalam segmen F&B tempatan.

Program promosi sebulan dijalankan dalam format hibrid yang terdiri daripada promosi secara dalam talian dan dalam kedai di kedua-dua buah kedai Asia Market di Drury Street dan Ballymount di Dublin. Perkongsian strategik ini menyediakan pendekatan pemasaran kos efektif untuk pengeksport Malaysia untuk merebut peluang perniagaan baharu dan menjanakan jualan eksport yang lebih tinggi yang disumbangkan oleh petunjuk jualan baharu hasil daripada aktiviti promosi yang meluas.

Promosi ini menampilkan produk daripada pes dan sos, snek, biskut, campuran kopi, rempah-ratus, dan mi segera kepada hidangan sedia untuk dimakan lebih daripada 20 jenama makanan dan minuman Malaysia, termasuklah Dollee, Baba’s, Adabi, Brahim’s, MyKuali, A1, dan banyak lagi. lebih.Untuk meningkatkan keberkesanan program ini, MATRADE juga terlibat dengan chef selebriti Malaysia dan  TV tetap yang berpangkalan di Ireland, iaitu Chef Sham Hanifa dan pempengaruh dalam talian Juruhebah dan Tukang Masak, Marcus O’Laoire, untuk mendemonstrasikan memasak secara langsung, menggunakan bahan/produk Malaysia yang ada di pasar raya. Dengan cara ini, pengguna Ireland berpeluang merasai masakan Malaysia secara langsung.

Menurut Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE London, Megat Iskandar Ahmad Dassilah, “Acara itu telah berjaya menarik minat pengguna Ireland terhadap makanan Malaysia. Sudah tiba masanya  kami menganjurkan promosi ini memandangkan keadaan di Ireland kini kembali ke tahap prapandemik kerana sekatan COVID tidak lagi terpakai.

Demonstrasi memasak berjaya menimbulkan gembar-gembur dan menarik aliran trafik ke kedai untuk membeli produk F&B Malaysia. Digabungkan dengan promosi secara dalam talian, kami percaya bahawa lebih banyak jualan boleh dijanakan. Hal ini akan mewujudkan lebih banyak peluang bagi produk makanan Malaysia yang lain memasuki pasaran Ireland”.

Beliau juga menambah, “Pengeluar makanan Malaysia juga perlu memberikan tumpuan kepada amalan kod tingkah laku yang baik, memberikan perhatian kepada elemen mesra alam kerana tingkah laku pengguna didorong oleh keutamaan ini. Orang ramai, bukan sahaja di Ireland, tetapi di Eropah pada umumnya menggunakan pilihan gaya hidup yang lebih mampan semasa wabak itu”.

Pada 2021, jumlah perdagangan Malaysia dengan Republik Ireland berjumlah RM13.68 bilion. Eksport ke Ireland bagi empat bulan pertama 2022 bernilai RM289.5 juta. Melangkah ke hadapan, MATRADE akan terus memulakan pelbagai aktiviti promosi, memperkayakan eksport syarikat Malaysia di pasaran global.

 

Artikel ini ialah © Hakcipta Terpelihara JendelaDBP. Sebarang salinan tanpa kebenaran akan dikenakan tindakan undang-undang.
Buletin JendelaDBP
Inginkan berita dan artikel utama setiap hari terus ke e-mel anda?

Kongsi

error: Artikel ini ialah Hakcipta Terpelihara JendelaDBP.